سفارش تبلیغ
صبا ویژن




















سیب گلاب

شرایط حساس کنونی، نیازمند آن است که صدا و سیما، سیاستی متناسب با شرایط کشور در پیش گیرد و فضای فرهنگی جامعه را از یک سو، هم گام با سیر شتابنده سازندگی و رشد و توسعه عمومی و از سوی دیگر، هم خوان با اصول انقلاب و مبانی اساسی اسلام هماهنگ سازد. نویسنده در این مقاله، صدا و سیما را از دیدگاه امام خمینی رحمه الله و مقام معظم رهبری بررسی کرده است تا افقی روشن در راه دست یابی به اهداف والای اسلام و انقلاب اسلامی ترسیم شود

صدا و سیما در کلام امام خمینی رحمه الله 

حضرت امام خمینی رحمه الله درباره اهمیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی می فرماید: «صدا و سیما باید دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم باشد؛ یعنی دانشگاهی که در سطح کشور گسترده است و باید به اندازه ای که می شود، از آن استفاده کرد. ... رادیو و تلویزیون، بنگاهی است که از تمام رسانه های گروهی مهم تر است و تقریبا در تمام دهات و شهرستان ها عمومی شده است. رادیو و تلویزیون باید اصلاح و متحول شود».

صدا و سیما در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در توضیح دانشگاه بودن صدا و سیما فرموده است: «صدا و سیما، مدرسه ای عمومی برای همه قشرها در سراسر کشور است. برداشت ما از صدا و سیما این است که آن را دانشگاهی برای تدریس اصول اسلامی ـ انقلابی بدانیم. امام که فرمودند دانشگاه، در دانشگاه چیزی تدریس می شود؛ در این دانشگاه چه چیزی می خواهد تدریس شود؟ آنچه در این دانشگاه تدریس می شود، عبارت از پیام ها، پایه ها، مفاهیم و درس های اسلام ناب و اسلام انقلابی و اسلام واقعی است. این، آن چیزی است که در صدا و سیما ایده آل است».

مدیریت پیام در صدا و سیما

آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی، نیازمند طراحی دقیق پیام هایی است که از راه صدا و سیما به مخاطبان ارائه می شود تا به این شیوه، افکار عمومی به صورت شایسته مدیریت گردد. بنابراین، صدا و سیما ساختاری است که باید روح آموزه های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی را به صورت پیام، طراحی و سپس با استفاده از همه امکانات موجود و با هنرمندی تمام، آن را به طیف گسترده مخاطبان داخل و خارج کشور عرضه کند. انتقال پیام در صدا و سیما باید به منظور هدایت و مدیریت افکار عمومی در مسیر آرمان های اسلام، انقلاب و نظام صورت گیرد.

معرفی صحیح اسلام

حضرت امام خمینی رحمهم الله ، یکی از مسئولیت های مهم صدا و سیما را معرفی درست فرهنگ و معارف اسلامی می دانست. ایشان در این باره فرموده است: «اما آنچه ما می توانیم، این است که می توانیم به وسیله دستگاه هایی که داریم، به وسیله همین صدا و سیما، اسلام را آن طور که هست، معرفی کنیم. اگر آن طور که خدای تبارک و تعالی فرموده است، آن طور که در روایات و در قرآن ما هست، آن طور به مردم ارائه بدهیم و به دنیا ارائه بدهیم، همین خودش از هزارها توپ و تانک بیشتر می تواند مؤثر باشد».

گستردگی مخاطبان

حضرت امام خمینی رحمه الله به دلیل گستردگی مخاطبان صدا و سیما، همواره مسئولیت عظیمی را برای مدیران این رسانه ترسیم می فرمود. ایشان در این زمینه می فرماید: «این دستگاه صدا و سیما امروز وضعی دارد که مسئولیت شما آقایان را خیلی زیاد می کند. سابق، تبلیغات عبارت از این بود که اهل منبر یا علما در همان محل محدودی که داشتند، در مسجدی می رفتند و برای عده ای صحبت می کردند. امروز این دستگاه در همه کشورها پهن شده است و از رادیو گمان ندارم که قشری باشند که محروم باشند و همه گوش می کنند. ... بنابراین، این دستگاه،... دستگاهی است که با صحت او بسیاری از مردم در داخل و خارج صحیح می شوند و با فساد او فساد می شوند».

آسیب شناسی صدا و سیما

حضرت امام خمینی رحمه الله ، بنیان گذار جمهوری اسلامی همواره در مورد تأثیر منفی برخی برنامه های صدا و سیما بر مخاطبان، حساسیت داشته است. ایشان در یکی از سخنان خود در این زمینه می فرماید: «ملت عزیز ایران در طول پنجاه سال سیاه اخیر، گرفتار تلویزیون و رادیو بود که با برنامه های خود، ملت را به حد وافر در آغوش غرب و غرب زده ها غلطانید و ضررهای رسانه های گروهی از خرابی های توپ و تانک های دشمن و سلاح های غرب بالاتر و بدتر است؛ چرا که ضررهای سلاح ها گذراست، ولی ضررهای فرهنگی باقی می ماند و به نسل های بعد انتقال می یابد، چنان که دیدید و می بینید. اگر نبود لطف خدای منّان و تحول برق آسای ملت در سراسر کشور، نمی دانیم سرانجام اسلام و کشور به کجا کشانیده می شد».

استقلال و آزادی صدا و سیما

توجه حضرت امام به حفظ استقلال در صدا و سیما، با رعایت موازین دقیق شرع، از جمله نکاتی است که در سخنان ایشان به چشم می خورد. ایشان در دیدار با مسئولان صدا و سیما در سال 1359 فرمود: «این دو دستگاه صدا و سیماست که باید اسلامی شود. استقلالش را حفظ کنید. کسی اگر آمد و خواست یک چیزی را تحمیل کند، ابدا به آن اعتنا نکنید و با استقلال و با قدرت، این دستگاه را راه بیندازید».

هماهنگی برنامه ها با اسلام

یکی از مسائل موردنظر حضرت امام، هماهنگ بودن برنامه های صدا و سیما با اصول اساسی اسلام است که در کل، زیربنای سازندگی ملت ایران به شمار می آید. ایشان در جایی می فرماید: «این سازمان، صددرصد به صورتی باشد که با نهضت و انقلاب اسلامی بسازد، نه اینکه ما بگوییم رادیو و تلویزیون اسلامی هست، ولی ببینیم یک حرف هایی در آن می زنند که به اسلام و انقلاب اسلامی لطمه وارد می آید».

رهنمودهای مقام معظم رهبری به مسئولان سازمان صدا و سیما

شما مسئولان، عهده دار یکی از حساس ترین و مهم ترین وظایف این انقلاب و کشور هستید. کار اصلی شما در حقیقت تبلیغ است. مسئله رساندن پیام انقلاب، یکی از اساسی ترین مسائل انقلاب است که باید از طریق صدا و سیما به گوش ملت برسد.

گردش کار در سازمان صدا و سیما باید در جهت رسیدن به کیفیت برتر در همه برنامه های آن باشد و گسترش کمّی در درجه دوم قرار گیرد.

صدا و سیما به عنوان یک دستگاه تأثیرگذار بر رفتار، اندیشه های سیاسی، عقاید مذهبی و فرهنگ عمومی مردم، باید هدایت گر جامعه در جهت خیر و صلاح باشد.

هدف در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تأثیر گذاشتن بر روی انسان ها و کشاندن آنها به سمت آن انسانی است که اسلام و بینش انقلابی اسلامی می خواهد آن انسان را بسازد و به وجود بیاورد.

شما مسئولین و کارکنان کلیدی و اساسی صدا و سیما باید شدیدا مراقب کنید که تسلیم جوّ بی تفاوت به انقلاب نشوید که این هم آفت بسیار مهمی است.

 


نوشته شده در دوشنبه 89/6/15ساعت 5:27 عصر توسط مرضیه بهشتیان نظرات ( ) |

 علی (ع) کسی است که طلوعش در بیت الحرام ندای سرفرازی و استقامت در مقابل حوادث را سر می دهد و غروبش در مسجد کوفه آکنده از درسهایی است که براقصی نقاط جهان سایه ای عاشقانه و عارفانه افکنده است. آری از این خاطر است که شیعیان بر سایر مذاهب  به خود می بالند.  چه این که مکتب عشق و محبت حضرت علی(ع) در بطن عالم تشیع دخالت تام دارد. قرنهاست که ما سر از پا  از فرط شادی نمی شناسیم و در احیای فرهنگ عدالت محور و عدالت گستر امام اول شیعیان جهان از پا نیستاده ایم و طبعا این راز نهفته، در دل شبهای احیا آشکا رمی شود. ارزش و مقام لیالی قدر را کسی جز خدای عزوجل نمی داند.
 چرا که همان شبهایی است که کتاب خدا بر سینه مبارک پیامبر (ص) نازل می شود.
شبهایی که عظمت و هیمنه آن از هزاران ماه هم برتر است. پس کیمیا به معنای واقعی کلمه، عشق علی (ع) است. کیمیایی که اکسیری بنام «کوثر» را پیامبر عظیم الشان اسلا م به همسری آن بر می گزیند. پس بی گمان عشق نایاب ما فاتح خیبر است. فاتح خندق و جمل و نهروان است. آری عشق ما شیعیان، عشق به امام اول خویش علی (ع) است. عشق به شخصیتی است که درمقابل خوارج (شورشیان) بسان سدی آهنین می ایستد و می داند آن حضرت که نیرنگ معاویه در جنگ صفین به خاطر احیای قرآن و تلالو حقیقت و معنی آن نیست، بلکه از قرآن به عنوان وسیله ای در جهت نیل به اهداف شوم و دروغین خود تمتع می جویند و مرا دازاین که قرآن را بر سر نیزه ها می زنند و تنها حکم را حکم خدا می پندارند، دروغ محض است و از دید مبارک قرآن کاملا مردود و ناپذیرفته. اما با این کار هدفی را دنبال می نمایند. چرا که با اینکه مکتب خوارج مکتبی نبود که بتوان بر ابقای آن حسابی باز کرد، اما این مکتب اثر خود را بر جای گذاشت و امروز ما شاهد نفوذ افکار و عقاید خارجیگری در سایر فرق اسلامی  هستیم. به نحوی که هم اکنون نهروانی های فراوان وجود دارند و مانند عصر و عهد علی خطرناک ترین دشمن داخلی اسلام به شمار می روند. همچنان که معاویه ها و عمر و عاص ها ابراز وجود می کنند و از آب گل آلود ماهی می گیرند. اما فروغ ولایت و نور عدالت همیشه در جاده جهان اسلام راهنما و راهگشای ماست و هر روز بیش از پیش در این جاده  پرتو افکنی می کند. قرن های متمادی است که از غروب آن خورشید تابناک کعبه می گذرد. ولی هنوز هم ذره ای از این علاقه و ارادت خالصانه شیعیان نسبت به امام خود علی(ع) کم نشده است و به شکر خدا این علاقه به دور از کبر و ریا در قلوب مسلمین موج می زند. این روزها نخلستان کوفه در تاب و تب است و نیم خیز سپیده در پشت  کوه های مکه به احترام شب های قدرت برخاسته است. این روزها سکوت در حنجره کوچه های آشنایی به خوابی سنگین رفته است و غروب کوفه آکنده از فریاد است. این روزها خورشید بر بام آسمان دست به زانوست و ماه از فرط غم سر در گریبان.
ستارگان در سوگ امام آسمان ها و زمین می گریند و صلای شب بوی خون می دهد و خنده های روز به ماتم نشسته اند. اما مژده به دل ها، مسیحا نفسی است که با خود بوی کسی را می آورد و بشارت می دهد که شهادت بزرگترین درجه کمال است و آنان که جان شیرین خود را از برای جاودانگی خورشید عدالت فدا می کنند، یقینا چنین خورشیدی برای همیشه در آسمان دنیا پرتوافکنی خواهد کرد.
و به قول مولانا: در شجاعت شیر ربا نیستی /  در مروت خود که داند کیستی؟
آری علی(ع) نمادی از شجاعت و مروت و مردانگی بود و تنها خویش به خویشتن در جهت آشنایی این صفات بینا و آگاه است. نمادی از ایمان و اخلاص. و ما شیعیان به این عشق نایاب و پاک سرشت عشق می ورزیم و مهرعلی را در دلهایمان پرورش می دهیم و شهادت آن را سعادت عالم بشریت می پنداریم. چرا که شهادت علی فنا نیست بلکه بقاست. درود خدا می فرستیم به روان پاکش که خاک آن را در آغوش گرفت، ولی فرهنگ عدالت محوری و ضعیف پروری و مخالف پروری آن تنها با شهادتش مدفون نگشت، بلکه رشد و نموی چشم گیر پیدا کرد و صلای هستی خود را به همه جهانیان مبرهن ساخت.


نوشته شده در جمعه 89/6/12ساعت 12:57 صبح توسط مرضیه بهشتیان نظرات ( ) |


Design By : Pichak